start

Taichi (Taijiquan) Gorinchem

Wat is Tai chi?

Van origine is Tai chi een gevechtskunst die gebruik maakt van het lichaam in ontspannen toestand. De structuur (is houding van benen, romp, armen en geest) van het lichaam wordt steeds met minimale inspanning in de juiste stelling gebracht om dan wel een afweer dan wel een tegenaanval uit te kunnen voeren. De structuur die we trainen is als een kaartenhuis. Met een goede baisis is met minimale inspanning een kracht te weerstaan of uit te oefenen die normaal veel spierkracht vergt. Net als bij een kaartenhuis is er bij gebrek aan structuur(juiste houding) instorting gevaar. Wij storten echter niet in, maar gaan compenseren met ongewenste spierkracht en verstarring. De training heeft daarom veel aandacht aan houding, stabiliteit, mindfullnes en een rustige geest.

Inspanning om te ontspannen

Het is echter niet gezegd dat ontspannen makkelijk is. Dit vergt veel aandacht en tijd en verschilt van persoon tot persoon. Het aanleren van de voorwaarden van de juiste standen is vrij gemakkelijk. Het doen is echter een langzamer proces, waarbij het lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie. Je zult gaandeweg de tijd en training merken dat je steeds soepeler en stabieler gaat staan. Door de SET en toepassing training wordt ook de juiste arm en handen structuur aangeleerd ter verdediging. Je romp, liezen en heupen worden soepeler en sterker waardoor je veel beter in evenwicht bent en in staat bent om met steeds meer gemak de oefeningen uit te voeren.

Mentaal

Er is veel aandacht voor een rustige, maar gefocuste geest, omdat dit een voorwaarde is voor de beoefening van taichi. (Er is dan ook geen tijd en ruimte voor de dagelijkse stress en rompslomp) Net als het lichaam de geest volgt, werkt het ook andersom. De geest volgt op een gegeven moment het tempo en beweging van het lichaam en komt tot rust. In het begin is er zo veel te leren dat je aandacht puur op het leren en opnemen van de standen en bewegingen is gericht. Het is onze ervaring dat iedereen altijd mentaal fris uit een les komt. Lichamelijk kan het behoorlijk inspannend zijn.

Mindfulness (lichaam & geest bewust)

Taichi werkt vanuit structuur en ontspanning. Dit lijkt in tegenspraak te zijn maar naar verloop van tijd wordt het duidelijk dat de structuur met minimale inspanning en maximale ontspanning leidt tot een zeer fijne houding, die ook nog eens veel kracht kan opvangen.
Tijdens de training ben je erg in je lichaam aanwezig om steeds alle voorwaarden te Checken. Juiste ontspanning, juiste houding, volledig gecentreerd rechtop, etc. Tijdens de partner oefeningen is het de kunst om je aandacht te verdelen. De partner oefeningen zijn er vooral op gericht om meer begrip te krijgen van je eigen structuur en mentale reacties op een actie van een ander.

Wat is Tai chi niet?

Een hocus pocus of new age bijeenkomst.
De oorsprong van onze beoefening kent naast de duizenden jaren ervaring en verfijning in china ook een wetenschappelijke basis. Onze meester Professor Dan Vercammen heeft al diverse wetenschappelijke boeken gepubliceerd over de werking en uitwerking van taichi.

Voor wie is Tai chi geschikt?

Het mooie aan een groeps-individuele sport als Taichi is dat iedereen het kan doen en nog tegelijk ook. Iedereen wordt op zijn/haar niveau uitgedaagd en zal zich verbeteren. Er is namelijk altijd iets te verbeteren aan de houding, structuur, beweging, mindset etc. Het is ook zo dat des te beter de vorm wordt uitgevoerd, des te zwaarder het voor de benen wordt. Tot dat de benen zo gewend zijn aan de standen dat het redelijk moeiteloos wordt. Als dat stadium bereikt is kan aan het volgende niveau gewerkt worden. Bijvoorbeeld de SET bewegingen soepeler uitvoeren, of de intentie van de beweging verder in lijn brengen met de mentale intentie. kortom er is veel te leren en er kan eideloos verdiept worden.

Taichi wordt ook door fysiotherapeuten aangeraden omdat het alle stabiliteit spieren en banden versterkt, de houding verbeterd, waardoor veel klachten blijvend voorkomen kunnen worden.

U bevindt zich hier: Home